Pääsivu   Kielilaki   Sanomalehdet   Teljo 1935   PSU   Pohjanmaan uutiset   YLEn arkistosta   Aikakauslehdet


Ripsa Koskinen, MTV3n uutiset 20.3.1997 Unna Lehtipuu, MTV3, mediauutiset
Ripsa Koskinen ja Unna Lehtipuu MTV3n ajankohtaisohjelmista eivät ole kertoneet sanallakaan poliitikkojen ja hallitusten likaisista teoista.


TV-huijaus 1.6.2010

YLEn 9n uutiset 1.6.2010 TV1:n pääuutiset 1.6 "perusopetukseen ehdotetaan lisää valinnanvapautta" Jussi-Pekka Rantanen, mainitsi taideaineet ja liikunnan sekä valinnaisuuden, pakkoruotsista ei maininnut mitään. Toimittaja Anna-Pauliina Rytkönen harhaanjohtavasti haastatteli liikuntaa kannattavia koululaisia, jotka eivät tienneet peruskoulu-uudistuksesta mitään. Rytkönen ei maininnut kansan pakkoruotsin vastustuksesta eikä pakkoruotsin taustoista mitään. Kuvamateriaali oli harhaanjohtavaa.

1.6 uutistenlukijoista 21:50 Tommy Fränti huijasi eniten, mainosti uudistusta mainitsematta lainkaan tosiasiaa (koulujen pakkoruotsi), verhottua päämäärää (sen lisääminen) ja kansan vastustamista.
1.6 MTV3:n 10 uutiset, toimittaja Merja Sundström ei maininnut pakkoruotsista tai ylipäänsä kielten opetuksesta mitään, kuten eivät uutistenlukijatkaan. Sundström mainosti valinnaisuutta, vaikka pakkoruotsin osalta tilanne on täysin päinvastainen, pakkoruotsia lisää ja aikaisemmin (jonka hän siis salasi), samoin sensuroi Nelosen uutisten Satu Sirkiä. Toimittaja Pasi Tuohimaa haastatteli Timo Lankista mainitsematta ruotsalaiskampanjasta, jossa Lankinen on mukana.

Satu Sirkiä, Nelosen uutiset 23.5.2010 TV1:n A-studio kertoi suunnitellusta koulu-uudistuksesta niukkasanaisesti, kertomatta asian poliittisesta taustasta juuri mitään. Tämä kelvoton koulu-uudistushanke kaatui eduskunnassa joulukuussa 2010, mutta ruotsalaiskampanja jatkuu yhä.

YLEn TV-uutisten aiheet määrää vastaava tuottaja ja poliittinen hallintoneuvosto. YLE sensuroi kaiken, minkä puolueet haluavat salata. YLE hävittää kansansivistystä, pimittää hyödyllisiä tiedonantoja ruotsalaisasioissa sekä keskittyy poliitikoille viattomaan ajanvietteeseen. TV:n salaama päämäärä on pakkoruotsin opetuksen aikaistaminen ja suomalaisten pakotettu ruotsalaistaminen, taustavaikuttajana Ruotsin hallitus.


TV käsittelee pakkoruotsia harvoin, 1.12.2009

Ajankohtainen kakkonen (A2) 1.12.2009 kysyi pakkoruotsin ja kaksikielisyyden mielekkyyttä "onko jo aika poistaa pakkoruotsi". Studiossa mukana pakkoruotsin poistaja Leo Havukainen (kirja Irti virallisesta kaksikielisyydestä) ja rkp:n kansanedustaja. Ohjelma käsitteli pakkoruotsia TV:ssä ennennäkemättömän avoimesti. Ohjelmassa näytettiin 1960-luvun hallituksen pakkoruotsipäättäjä Johannes Virolainen ja muita päättäjiä. Ohjelma käsitteli myös koulutusetuoikeuksia, mutta ei pakkoruotsin taloudellista taakkaa kansalaisille, yrityksille ja valtiolle.
(kaksikielisyyden hintaa ja pakkoruotsia käsitteli tv1:n Aamu-tv 2.9.2010 ohimennen, kaksi keskustelijaa joista toinen lopettaisi pakkoruotsin, kuitenkaan kukaan ei maininnut summia tai edes viitannut pakkoruotsin kalleuteen.)

Kari-Toivonen 20.3.1997, YLEn tv-uutiset Alkuperäinen 1960-luvun peruskoulu-uudistus ei sisältänyt pakkoruotsia, kuten A2 totesi. Alunperin koululaisten piti opiskella vain yhtä pakollista kieltä, englantia.

Sama juontajapari Salla Paajanen ja Pasi Toivonen juonsi myös 18.2.2003 A2-lähetystä, jossa toimittaja haastatteli Sulo Aittoniemeä, joka vastusti kielilakia ja lykkäsi kielilakiäänestystä. Kielilakiäänestyksessä oli muuten läsnä Ruotsin suurlähettiläs, jonka piti tulla äänestykseen toistamiseen Aittoniemen lykkäyksen vuoksi. A2 haastatteli Aittoniemen lisäksi myös muita luopuvia kansanedustajia, kuten Klaus Bremeriä (rkp), Sirpa Pietikäistä ja Marjatta Stenius-Kaukosta (vas), sensuroidun kielilain kannattajia. Sanoja suurlähettiläs, kielilaki tai ruotsi A2 ei maininnut.

A2:n pakkoruotsiohjelma 1.12.2009 olisi ollut mahdottomuus Wessbergin aikana. Arne Wessbergin aikana YLEssä vallitsi kivikova sensuuri, mielipiteensä saivat ilmaista vain poliitikkoja myötäilevät ja kaikenlaiset ohjelmat mainostivat poliitikkoja. YLEn ohjelmat olivat epäystävällisiä mielipiteensä ilmaiseville, sananvapauden tukahduttaen.

A2:n pakkoruotsiohjelma oli 10 vuotta myöhässä, se olisi pitänyt esittää kielilakikomitean aikaan vuosina 1999 - 2003, useita kertoja vuodessa. Aiheen sensuuri on diktatuurivaltion piirre. YLE ei ole palannut aiheeseen ja on sen jälkeen jatkuvasti levittänyt ruotsalaispropagandaa, esimerkiksi Kaakkois-Suomen alueuutisissa toimittaja Kalle Schönberg on tyrkyttänyt pakkoruotsia (v. 2015).


TV:n ruotsalaispoliitikot salaisia päättäjiämme

Minna Uusi-Eskola, Nelosen uutiset 13.5.2010
Eri kanavien TV-uutiset esittelevät varsin usein ruotsalaispoliitikkoja, jotka itse asiassa vaikuttavat salaa Suomenkin asioihin.
Matilda Gyllenberg 1.9.2010 uutisissa
5.9.2010 Nelosen uutiset, uutistenlukija Satu Sirkiä: toimittaja Minna Uusi-Eskola haastatteli kahta ruotsalaispoliitikkoa, jotka molemmat ovat sekaantuneet Suomen sisäisiin asioihin.
M. Sahlin antoi lausuntonsa Suomen kielilakikomitealle, ainoana ulkomaalaisena. Häntä kuten yleensä ruotsalaispoliitikkoja haastatellaan TV:ssä ja sanomalehdissä lipevästi. Ruotsin ulkoministeri puolestaan käy usein Suomessa, mutta tiedotusvälineet eivät kerro kaikista vierailuista.

Nelonen mainosti ulkovallan poliitikkoja kertomatta näitten sekaantumisesta Suomen kielipolitiikkaan. Sanoma-konsernilla on salaisia yhteyksiä naapurimaiden (mm. Ruotsin) hallituksiin. Siksi Sanoma-konsernin aikakauslehdet (Me naiset, Tiede, MikroBitti, Gloria jne) levittävät Suomeen naapurimaiden propagandaa, harhaanjohtavia juttuja ja hölynpölyä - salaten monet tosiasiat. Sanoma-konserni ajaa röyhkeästi ulkomaitten imperialistisia etuja.

Ruotsalaispoliitikkoja näkyy Suomessa usein rkp:n tilaisuuksissa, joista suomenkieliset tiedotusvälineet eivät kerro koskaan. Suomen suurin sanomalehti Helsingin Sanomat on ainakin 1920-luvulta alkaen ollut ruotsalaismielinen, sensuroinut ruotsalaisasiat ja levittänyt propagandaa. "Valhe, emävalhe, hesari". Lehden palstoilla julkaistaan säännöllisesti kirjoituksia, joiden takapiruna on itse Ruotsin hallitus.


Puolueitten tuki

Kesäkuussa 2009 elinkeinojärjestön johtaja paljasti järjestönsä tukeneen Keskustaa ja Kokoomusta 150 000 eurolla.
14.7.2009 Keskustan puoluesihteeri Jarmo Korhonen kertoi puolueiden saaneen ulkopuolisilta 10-12 miljoonaa euroa, josta hänen puolueelleen 2 miljoonaa euroa.
Edelleen on epäselvää, millä Vihreä Liitto rahoittaa vaalikulunsa: vihreitten jyrkästä ruotsalaismielisyydestä tulee hakematta mieleen rkp:n säätiöt, joilla on miljardiomaisuus. Vihreitten hallitsemien lehtien piilomainonnasta voi päätellä vihreitten takapirun olevan ruotsalainen rahavalta.

Ajankohtainen Kakkonen 20.5.2008, Tapani Yli-Saunamäkeä haastattelee Mika Moksu Asiallista olisi käsitellä tv:ssä kaikkien puolueiden rahoitusta (esimerkiksi ruotsalaiselta taholta) ja rahoittajien vaikutusta puolueiden päätöksiin.
Kehittyvien Maakuntien Suomea edustanut Tapani Yli-Saunamäki oli syksyllä 2008 Keskustan kunnallisvaaliehdokkaana Hyvinkäällä ja tulikin valituksi vaalilauseenaan "kehittyvän Hyvinkään puolesta".

20.4.2009 YLE tv1:n MOT-ohjelma paljasti ammattiliittojen rahoittavan sdp:tä sadoilla tuhansilla euroilla vuosittain (400 000 €). Ammattiliitot ja sdp haluavat ansiosidonnaista sosiaaliturvaa perusturvan sijasta, mikä heikentää köyhien asemaa. Ammattiliitot kyllä vastustavat valtionyhtiöiden yksityistämistä, mutta silti hallitus on myynyt valtionyhtiöitä sdp:nkin päätöksellä. Työläisten ja kuluttajien vahingoksi: tuotteet ovat kallistuneet esim. lannoitteiden hinta jopa kaksinkertaistui vuonna 2008, yritys irtisanoo väkeään ja siirtyy osittain tai kokonaan ulkomaille. Myös kuntien myytyä sähkölaitoksensa ovat sähkölaskut kallistuneet.

Iltalehti 16.6.2009 16.6.2009 Iltalehti julkisti puoluesihteeri Jarmo Korhosen listan puolueen ulkopuolisesta rahoituksesta (vähintään 5000 euroa): ainoa tietylle poliitikolle osoitettu raha oli Kepun ruotsalaissiiven Helena Tornbergin saama 5000 euron summa - rkp:n säätiöltä!
Rkp:n säätiöt ovat upporikkaita, esimerkiksi kulttuurisäätiö jakaa vuosittain tunnustuksia ja palkintoja yli kymmenen miljoonaa euroa vuodessa (AP 12.9.2009).


pakkoruotsi.net
tv-kuviin.blogspot.com
sanomaa.blogspot.com


Pääsivu   Sanomalehdet   Tiedotusvälineet   Kielilaki   Pohjanmaan uutiset   Itä-Suomen uutiset