Pääsivu   Vaiettu historia   Sensuuri   Pohjanmaan uutiset   Itä-Suomen uutiset   Pohjois-Suomen aluevaatimus


Pohjois-Suomesta


YLEn Pohjois-Suomen uutiset on aina vaiennut Pohjois-Ruotsin suomalaisvähemmistöstä ja sen vaikeasta historiasta sorron alla (kuten muukin media). Ohjelma perustettiin vuonna 2000 ja 2014 se siirtyi TV2:lta TV1:lle. 18.11.2015 alkaen ohjelma jakautui Lapin uutisiin ja Pohjois-Suomen uutisiin (entinen Oulun lääni).

Riikka Oosi Pakkoruotsipropagandaa: pakkoruotsia tyrkyttävä Lappset-yhtiön johtaja Johanna Ikäheimo oli YLEn TV1:n Lapin uutisissa 16.3.2016. Uutistenlukija Mikko Hirvonen, toimittaja Annu Passoja haastatteli Johanna Ikäheimoa, Rovaniemen koulu, lukiolaisia ja ammattikoululaisia. Sanallakaan ei kertonut itse asiasta, pakkoruotsista, vaan henkilön kautta asiasta epäsuorasti valehdeltiin kansalle.

15.9.2006 TV2:n Pohjois-Suomen uutiset (PSU) antoi myönteistä julkisuutta Haaparannalle avattavalle ruotsalaiselle huonekalualan suuryritykselle, sen jälkeen mainitsi suomalaisen rakennusyrityksen irtisanomisista. Rakennusyritys joutuu irtisanomaan, kun paikalliset mediat (mm. PSU) mainostavat ilmaiseksi ruotsalaisia kilpailijoita, jolloin suomalaisyritysten myynti ja samalla palkanmaksukyky vähenevät.
Alempana lisää PSU:n mainonnasta 25.10-20.12.2006.

Suomessa on varmasti satoja saman alan yrityksiä, jotka eivät pääse tv:n asiaohjelmiin - Mediamyllytyksen tarkoitus on ajaa kilpailijoita eli mööpelialan pk-yrityksiä konkurssiin suuryrityksen tieltä. Yritys pääsi myös tv:n uutisiin 26.6.2005 aiheena "alennusmyynti".

Suuryrityksen kielteisiä piirteitä (kuten lapsityövoiman käyttöä) ei yleensä esitellä, poikkeus 7.11.2005 MOT: mööpeliliike ei osta Suomesta juuri mitään, vaan hankkii puunsa lähinnä Venäjän Karjalasta. Oikeita mainoksia ei ole juuri näkynyt, kun tv, radio ja lehdet mainostavat ruotsalaisen rahavallan kauppaa (kaupallisten tv-kanavien lienee syytä valittaa). Mitä ilmeisimmin kyseessä on suuryrityksen itsensä vaikutus Suomen poliitikkoihin ja kaikenvärisiin puolueisiin. Pohjolan Sanomat 16.11.2006

Pohjolan Sanomien 16.11.2006 tekstarin mukaan mööpeliliike Ikeaa mainostanut Radio Perämeri on Vasemmistoliiton johtama, poliittisia radioääniä ovat Eero Säily ("Eepi"), Kati Siponmaa (entinen Kati Peurasaari) ja Päivi Köngäs. Päivi Köngäs luki 1.9.2008 alueuutisiin huonosti sopivan uutisen ministeriöitten kansliapäälliköistä, selvästikin valtionpäämiehen virkanimitystä puolustellakseen.

Jokaisen alueradion pomo on poliittinen ja tottelee jonkun puolueen eduskuntaryhmää. Myös jotkut puoluelehdet on osa poliittista tiedustelukoneistoa, joka tarkkailee kansalaisia, varsinkin puolueita arvostelevia.

Soile Suvanto ja Esko Kokkonen PSU:n uutistenlukija Esko Kokkonen luki usein maatalouteen liittyviä uutisia, ei kuitenkaan maataloustukia - hän jäi eläkkeelle syksyllä 2010. Uutispäällikkö on usein poliittinen. Soile Suvanto lukee joskus poliittisväritteisiä uutisia, esimerkiksi 20.10.2006 otti voimakkaasti kantaa Vuotoksen rakentamista vastaan - tässä kuten muissakaan poliittisissa uutisissa ei ole tarkoituskaan välittää puolueetonta näkemystä, vaan tyrkyttää tiukasti yhtä tarinaa alueuutisten katsojille. Sekä Soile Suvanto että Esko Kokkonen ovat silloin tällöin lukeneet "poliittisia" uutisia. TV2:n Pohjois-Suomen uutiset (PSU) näkyivät Oulun ja Lapin lääneissä arkisin 17:50-18:00 31.8.2007 saakka, jonka jälkeen lähetysaika on ollut 19:00-19:10, myöhemmin 2015 TV1:ssä 18:22-18:30.


Riikka Oosi 11.12.2006 Pohjois-Suomen Uutiset 11.12.2006: Riikka Oosi luki Pohjois-Suomen suurimmat maataloustukien saajat, toimittajana Tuomo Tokoi (tätä kepulainen olisi tuskin lukenut). Toinen aihe oli lähes ainutlaatuinen, sillä jutussa arvosteltiin Suomen vallanpitäjiä. Mieleemme tulee Prahan kevään vapauden hetken huuma.

Kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PEN syyttää Suomen vallanpitäjiä suomettumisesta. Oulussa 11.12.2006 puhuva PENin puheenjohtaja Jukka Mallinen:
"Nyt kun Venäjä on mahtava, Venäjän kortilla kannattaa pelata. [..] Miten helposti tietyt talouselämän piirit ja poliitikkopiirit solahtaa tähän suomettuneisuuteen. [..]
Venäjää hallitaan television avulla. Televisio esittää helppotajuista ja hyvin yksisuuntaistettua viestiä. Ja jos ihminen ei ole hyvin koulutettu tai aktiivinen älyllisesti, hänen on ylivoimaisesti helpointa uskoa mitä 3-4 kanavalta tulee samaa tarinaa."

Jukka Mallinen 11.12.2006


Pohjois-Suomen Uutiset 11.4.2000 Pala historiaa, oikealla kuva Pohjois-Suomen Uutisista 11.4.2000, ensimmäiseltä tuotantokaudelta.



Ylä-Lapin suomalaisväestö on tarkoitus norjalaistaa: "Tavoite on myös aktivoida Pohjois-Lapin väestö norjan kielen ja kulttuurin opiskeluun". Leena Aikio, Pohjois-Lapin kuntien Norja-asiamies, Norjan ja Ruotsin pääministerien aloitteesta = käskystä. (Pohjolan Sanomat 20.8.2004)


Pohjois-Suomen Uutiset mainosti 11.8.2004 norjalaisten matkailua Ouluun ja väitti oululaisten joutuvan "urakoimaan ruotsin kielen taitojaan". Väite sisältää perusteettoman oletuksen, että matkailukohteen matkailuyrittäjien (tai peräti koko väestön) pitäisi opiskella turistien kieltä.

Suomen 2-kielisyys maksaa huimasti enemmän kuin kaikki matkailutulot yhteensä. Siten jokainen ruotsalais- ja norjalaisturisti maksaa Suomelle ja suomalaisille selvää rahaa, itse kullekin opiskelukustannuksina, jo pelkät lukiokirjat maksavat 600-1000 euroa.

Pariisissa vierailee paljon enemmän suomalaisia kuin norjalaisia Oulussa, mutta yksikään ranskalainen (matkailijoita palveleva tai kukaan muukaan) ei vaivaudu opiskelemaan viroa (tai suomea) voidakseen palvella suomalaismatkailijoita näiden omalla kielellä.
Koska jokainen ruotsalais- ja norjalaisturisti maksaa Suomelle ja suomalaisille selvää rahaa, on syytä toivottaa nämä matkoihinsa.
Ilmaisia lounaita ei ole, eivät edes pohjoismaisten turistien kielipalvelut - joku sen aina maksaa. Jokainen pakkoruotsitukseen suomalaisilta menevä raha on perittävä takaisin, korkojen kera, kuten liike-elämän ja markkinatalouden globaalit perussäännöt määräävät.

Peruskoulu alkoi vuonna 1972 Pohjois-Suomesta asteittain etelää kohti, pakkoruotsin kera. 1968 eräät johtavat puolueet tulivat riippuvaisiksi ruotsalaisen rahavallan vaalituesta, josta alkoi pakkoruotsi ja suomalaisten ruotsalaistaminen.


Olematon malmijuna Pajalasta Ajokseen

TV2n Pohjois-Suomen uutisten Tiina-Leena Kurki kertoi 17.9.2008, että Pajalan kaivoksen malmi kuljetetaan Kolarin rautatietä pitkin Kemin Ajokseen laivattavaksi, siis varmana tietona. Uutisen malmikuljetuksista kertoivat myös sanomalehdet ja muut TV-kanavat. Kuitenkin esisopimus asiasta solmittiin vasta helmikuussa 2009 ja varsinaista sopimusta ei koskaan. Esisopimuksen mukaan Ajoksen satamaan olisi investoitu jopa sata miljoonaa euroa. Vuonna 2010 Pajalan Tapulivuomassa toimiva kaivosyhtiö ilmoitti, että malmi viedäänkin Narvikin kautta.

Helmikuussa 2009 kaivosyhtiö kertoi kuljettavansa malmin Kolariin kuorma-autoilla (myöhemmin yhtiö ilmoitti rakentavansa junaradan Pajalasta Kolariin). Samassa Pohjolan Sanomain 28.2.2009 kirjoituksessa ihmisiä pyydettiin lähettämään mielipiteensä Pajalan kaivoksen ympäristövaikutuksista Suomen ympäristöministeriöön "mieluiten ruotsiksi". Ympäristöministeriön virkamiehen kehotus "mieluiten ruotsiksi" on perustuslain hengen vastainen: kansalaisella on oikeus käyttää suomea viranomaisissa.

Pohjois-Suomen Uutiset 31.7.2013, Päivi Köngäs Yleisen mielipiteen muokkaamiseksi TV-ohjelmat haastattelivat malmikuljetuksia ihastelevia suomalaisia, mm. Kemin kaupunginjohtajaa. Sanomalehtien jutuissa haastatellaan ihmisiä malmikuljetuksista ja Tornionjoen ylittävästä rautatiesillasta - jota ei sitten rakennettukaan. Malmikuljetusten uutisointi oli selvästi harhaanjohtavaa.

Samantapainen paljon suurisuuntaisempi median harhautus oli vuosina 1999-2003, kun Paavo Lipposen hallitus ajoi kielilakia. Tiedotusvälineissa vallitsi tuolloin kivikova sensuuri, ei mainintoja kielilaista. Osa mediasta järjesti vuosina 2002-2003 harhaanjohtavia ruotsalaiskampanjoita, joissa ei mitenkään viitattu eduskunnassa olevaan kielilakiin. Todennäköisesti tiedotusvälineitten valheellinen väite malmin kuljettamisesta rautateitse Pajalasta Ajokseen oli osa Paavo Lipposen johtamaa ruotsalaiskampanjaa. Myös Lapin vaalipiirin kansanedustajien on täytynyt tietää, että malmin kuljetussopimusta ei ollut solmittu vastoin tiedotusvälineitten uutisointia, joten TV valehteli kansalle.

Suomelle aiheutui väärästä tiedosta suunnittelukustannuksia, kun sen perusteella suunniteltiin Tornionjoen ylittävää rautatiesiltaa sekä Ajoksen sataman syventämistä. Malmikuljetusten vaatima Ajoksen sataman syvennys olisi maksanut veronmaksajille jopa kymmeniä miljoonia euroja! Ulkomaisen Ruotsissa toimivan kaivosyhtiön hyväksi. Pohjois-Suomen uutisten Päivi Köngäs kertoi 14.12.2010 "Tapulin kaivoksen rakentaminen Ruotsin Pajalassa käynnistyy ensi vuoden alussa", lisäksi hän kertoi Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeesta. Tällä kertaa TV-uutiset ei kertonut malmikuljetuksista mitään.


Marjo Marju 21.12.2005, Pohjois-Suomen uutiset

Sensuroitu vähemmistön vaino

Vähemmistö ja sen sorto ovat sensuroituja aiheita. YLE ja muut tiedotusvälineet kertovat usein Ruotsista, usein valheellisen myönteisesti, mutta eivät juuri koskaan Pohjois-Ruotsin suomalaisesta vähemmistöstä. Ja vähemmistön sortoa ja ruotsalaistamispolitiikkaa ne eivät ole ehkä koskaan esitelleet - todistaa sensuurin, josta ovat vastuussa Suomen poliitikot, puolueet ja median omistajat. Puoli 9 uutisissa tammikuun alussa 2013 TV-ankkuri Marjo Rein kertoi, että meänkieliset ovat enimmäkseen vanhoja ja alle 40-vuotiaita puhujia on hyvin vähän, koska "1950-luvulla vanhemmat eivät enää puhuneet lapsilleen suomea". Ruotsin hallitusten sorto- ja assimilaatiopolitiikasta Rein ei kertonut mitään: TV-kanavat YLE, MTV3 ja Nelonen ovat aina vaienneet tästä aiheesta.

Myöskään YLEn alueuutiset eivät ole kertoneet meänkielisten sorrosta, tiettävästi koskaan. Vieressä Pohjois-Suomen uutisten lukija Marjo Marju 21.12.2005, 10 vuotta myöhemmin Prisma Studio-TV-ohjelman juontaja.


1910-20-luvun vaiettua historiaa

Ensimmäisen maailmansodan aikana saksalaismieliset suomalaiset ja ruotsalaiset upseerit punoivat useita miehityssuunnitelmia. Joulukuun 1917 suunnitelman mukaan ruotsalaiset joukot etenisivät Pohjois-Suomeen ja ajaisivat venäläiset joukot pois maasta ja - Ruotsin tulkinnan mukaan - Suomi sidottaisiin "Pohjolaan".
= Suomen kansan ruotsalaistaminen, lasten suomen kielen riisto, Suomen taloudellinen riisto.
Erään suunnitelman mukaan Ruotsin kuninkaan Kustaa V:n pojasta prinssi Vilhelmistä olisi tehty Suomen kuningas.

1917 ilmestyi 2 ruotsalaista lentolehtistä, joiden kirjoittajat olivat nimimerkki Camillus ja lakitieteen tohtori Lage Stael von Holstein. Niissä vaadittiin Ahvenanmaan ja Pohjois-Suomen liittämistä Ruotsiin. Samat vaatimukset esitti Albin Cullberg 1919 ilmestyneessä lentokirjasessaan La Scandinavie au congrès de la paix. Cullberg vaati myös Petsamon liittämistä Ruotsiin. Hänen jyrkät suomalaisvastaiset asenteensa ( "raakalaiskansan hävitystyöt", "eläimellinen raakuus" ) sopivat hyvin nykyiseenkin pohjoismaiseen yhteistyöhön.
Ahvenanmaan lisäksi ruotsalaiset vaativat 1918 ruotsalaisuudelle ikuisesti etuoikeutettua asemaa Suomessa sekä Pohjois-Suomen liittämistä Kemijoesta ylöspäin Ruotsiin - alueen suomalaisväestöä ruotsalaiset olisivat luultavasti kohdelleet kuten Taalainmaan metsäsuomalaisia: mielivaltaisia kuolemantuomioita, lainsuojattomiksi julistamisia, alueen eristäminen, koulutuksen epääminen jne.


Muuta

Torniossa sensuroidaan pakkoruotsia, Pohjolan Sanomat, tekstari 4.5.2009 Vuoden 2000 tienoilla Ruotsin ilmavoimien hävittäjä lensi erittäin lähellä Suomen ilmatilaa yliäänennopeudella, mikä aiheutti Kemissä ravisuttavan ja jyrkän äänen. Asiasta kertoi ystävälleni Kemin torin korkean kerrostalon asukas.
- uutisia Ruotsin ilmavoimien Suomen ilmatilan loukkauksista ei tiedotusvälineistä juuri näe - syystä tai toisesta. Pohjolan Sanomat kertoi kuitenkin 18.1.2007 Ruotsin ilmavoimien käyttäneen kauan Pohjanlahden aluetta lentoihin.


EU:n LFA-tuki on vuoristoalueiden tukea, jota maksetaan vanhoissa jäsenmaissa vuoristossa sijaitseville maatiloille. Suomessa vastaavissa tuotanto-olosuhteissa ovat Pohjois-Suomen tilat, jotka ovat LFA-tuen piirissä kuten valtion tuesta rikas Ahvenanmaakin (mutta ei muu Suomi).

Ilmaislehti Torniolainen 21.9.2006, sivut 10-11, keskiaukio, "Haaparannan tuhkimotarina", juttu mainitsi Ikean peräti 11 kertaa ja sen tytäryhtiön Ikanon 2 kertaa, Anitta Kolehmaisen juttu mainosluonteinen. Toimittaja on alentunut kaupallisen yrityksen mainostajaksi. (Samaa virmaa on mainostanut myös ilmaislehti Meri-Lapin Helmi.)
Lehden uusi nimi on mielikuvitukseton Uusi torniolainen. Se mainosti ruotsalaisuuden päivää 4.11.2010, siis 100% suomenkielisessä Torniossa! Pakkoruotsin vastustusta on lehdestä turha etsiä, kuten alueen lehden tekstaripalsta totesi. Se on sensuroitu.



Piilomainontaa 2006

Pohjois-Suomen uutiset mainostavat Pohjois-Suomen alueuutiset mainosti 2006 räikeästi ruotsalaista suuryritystä. Uutisten mainonnassa yritystä esitellään kaupallisesti ja myönteisesti, eikä mainosuutisissa tietenkään mainita mööpeliyrityksen kilpailijoista mitään. Yrityksen tunnus näkyy selvästi tv-kuvassa (14.11 logo pussin kyljessä, 20.11 ja 22.11 kyltti näkyy) eikä yhdessäkään alueuutisissa mainittu suuryrityksestä mitään kielteistä. Ei tämä ole uutinen, vaan mainontaa.

Kaupallisesta mainonnasta täytyy aina maksaa. Pohjois-Suomen uutiset (PSU) mainosti Haaparannan suuryritystä 7 lähetyksessään 25.10-20.12.2006. Kyseinen huonekalualan kauppaliike Ikea todennäköisesti maksaa YLEä hallitseville suurille puolueille PSU:n mainonnasta.

17.1.2006: uutistenlukija Tuomo Tokoi mainitsi Ikean kahdesti, toimittaja Antti Hämäläinen kolmesti ja haastateltavat kahdesti = 7 mainintaa. Mainosjutun kesto 2 minuuttia 7 sekuntia. Työvoiman koulutusta Haaparannalla ruotsiksi Pohjois-Ruotsin suomenkielisille suuryhtiön tarpeisiin - silti marras-joulukuussa 2006 työvoimaa tuotiin Etelä-Ruotsista saakka, puoleksi suomenkieliselle Haaparannalle.

25.10.2006 17:57 18 sekuntia, uutistenlukija Tuomo Tokoi "sisustustavaratalo Ikea kiinnostaa jo nyt oululaisia" jne mainontaa (minua ei ainakaan)

14.11.2006 17:56 18 sekuntia, uutistenlukija Tiina-Leena Kurki "avataan huomenna Haaparannalla" jne mainontaa

15.11.2006 17:50 3,5 minuuttia (10 minuutista) uutistenlukija Tiina-Leena Kurki, toimittaja Haaparannalla Tiina Rantamartti: selostus kuin suoraan pörssitiedotteesta, pelkkää ylistystä.

(15.11.2006 tv2:n Kuuden taloudessa Minna Pantzar mainitsi myös kielteisiä seikkoja: työntekijät lähinnä ruotsalaisia ja suomenkielisiä työntekijöitä on vaikea löytää)

20.11.2006 17:56 40 sekuntia, uutistenlukija Tuomo Tokoi mainostaa mööpelikauppaa suosituksi, liikkeen kyltti näkyy 3 sekuntia.

22.11.2006 17:54 27 sekuntia, uutistenlukija Marko Siekkinen mainitsee mööpelikaupan asiakkaiden ongelmista Norjan tullissa, kun yli 6000 NOK ostoksista pitäisi maksaa arvonlisävero. Kun norjalainen ostaa Ruotsista jotain, miten se voi olla uutinen Suomen tv:ssä? Eli syy on mainonnassa, liikkeen kyltti näkyy.

7.12.2006 17:53 40 sekuntia uutistenlukija Tiina-Leena Kurki mainitsi toisesta Haaparannan kauppakeskuksesta, lausui myös mööpelihelvetti Ikean nimen.

20.12.2006 uutistenlukija Tuomo Tokoi mainitsi torniolaisen liikkeen esittelyssä mööpelivirman nimen kahdesti, haastateltu kerran, josta tekstitys, eli mainosti yhteensä neljästi.

Rahavalta hallitsee. Piilomainonta on oire korruptiosta.



__

Pääsivu   World Trade Center 11.9.2001   Tiedotusvälineet   Kielilaki