Pääsivu   Aikakauslehtien sensuuri   Kielilaki   Sensuuri     Itä-Suomen lehdistö sensuroi monia aiheita - alla


Itä-Suomen uutiset

Itä-Suomen uutiset tyrkyttää pakkoruotsia, esimerkiksi 9.2.2010 uutistenlukija Sari Jormanainen ja toimittaja Janne Ahjopalo suosittelivat nuorille töitä ruotsinkieliseltä Ahvenanmaalta.

Kati Myöhänen 27.11.2008 Seuraavassa esitellään TV2:n Itä-Suomen uutisten piilomainontaa. 17.5.2011 uutisissa oli pitkä juttu (2 min 9 sek) Ikean rakennustöiden alkamisesta, uutistenlukijana Anu Pöntinen ja toimittajana Sini Ojanperä. Pöntinen mainitsi yrityksen nimen kolmesti ja Ojanperä seitsemän kertaa, myös logo näkyi. Myös MTV3n 10u esitteli yritystä, toimittaja MYT mainitsi liikkeen nimen 6 kertaa, haastateltavat 2 ja uutistenlukija PN 2 ja ML 2 kertaa, yhteensä 12 kertaa "ikea". Lisäksi tytäryhtiön mainintoja 2.
27.11.2008 Itä-Suomen Uutiset antoi myönteistä julkisuutta Kuopioon avattavalle ruotsalaiselle huonekalualan suuryritykselle noin 2 minuuttia. Toimittaja Sini Ojanperä haastatteli ruotsalaisyrityksen työntekijää ruotsiksi, uutistenlukijana oli Kati Myöhänen.

Kauppakeskusten rakentamista yleensä arvostellaan, esimerkiksi Vihtiin perustettavaa kauppakeskusta arvosteltiin ankarasti vuonna 2007. 27.11.2008 uutisessa ei kuulunut pihaustakaan arvostelua, vain mammonan ylistystä.

Itä-Suomen uutisten uutispäällikkö on Minna Keinänen ja tuottaja Johanna Raatikainen.

10.6.2008 toimittaja Mika Moksu käsitteli myönteisesti Kuopioon perustettavaa Ikeaa, uutistenlukijana oli Anu Pöntinen. Uutisjutun kesto oli tasan 2 minuuttia. Itä-Suomen Uutiset 10.6.2008
Kuopion kaupunginjohtaja Petteri Paronen: "Elikkä ihmisten liikkuminen / virtaus kaupan palvelujen piiriin lisääntyy". Hän kuvaili ilmiötä hyväksi, vaikka samalla autojen käyttö ja öljyn kulutus lisääntyy - eikä Itä-Suomen uutiset maininnut tästä mitään.
YLEä komentavat suuret puolueet. Suomi on poliitikkojen ja tiedotusvälineiden osalta korruptoinut maa, lahjontaa täynnä, mistä oireena ruotsalaisyritysten jatkuva piilomainonta.

Kauppalehti kertoi 16.2.2010 Ikean syyllistyneen korruptioon Venäjällä. Lehden siteeraaman ruotsalaislehden mukaan yrityksen lakiasiaintoimiston salaisessa muistiossa neuvotaan viranomaisten ja muiden avainhenkilöiden painostamisessa. Tarvittaessa henkilöä vastaan voidaan käynnistää mustamaalauskampanja. Likaisessa työssä on käytettävä ulkopuolisia konsultteja.


Keijo Salokangas 2.11.2007 Itä-Suomen uutiset mainosti liikettä myös 2.11.2007. Toimittaja Seppo Tikkanen haastatteli Iisalmessa liikkeen perustajaa ruotsiksi, uutistenlukija Keijo Salokangas mainitsi liikkeen nimen jo alkujuonnossaan. Haastattelupaikkana oli oluttehdas, jota Itä-Suomen uutiset on myöhemmin mainostanut, lasten ja nuorison katseluaikaan.
Poliittinen eliitti on jo vuosikymmeniä vapauttanut alkoholin saatavuutta, välittämättä nuorison ja muun kansan alkoholisoitumisesta. TV2:n Itä-Suomen uutiset 10.6.2008

Muita mööpelivirman mainintoja: 15.5.2009 juttu käsitteli Kuopion seudun laajoja rakennushankkeita, uutistenlukija Minna Kaipainen mainitsi ruotsalaisyrityksen nimen kerran ja toimittaja Seppo Tikkanen kerran, kuvaa mm. rakennustyömaalta.
20.10.2010 uutistenlukija Sini Ojanperä mainitsi huonekaluliikkeen avautumisesta, yrityksen nimen mainitsi kahdesti. 26.10.2010 mööpelivirman maininta alkujuonnossa, uutistenlukijalla vielä kahdesti, toimittajalla (Jukka E) neljästi, yhteensä 7 mainintaa ynnä 1 tytäryhtiön maininta. Tosin juttu kertoi suuren kauppakeskuksen kielteisistäkin seurauksista alueen yrityksille. 25.1.2011 toimittaja Kati Myöhänen mainitsi Ikean kahdesti ja haastateltava kerran.

EU kielsi piilomainonnan 2006 Suomessa on varmasti satoja saman alan yrityksiä, jotka eivät pääse tv:n asiaohjelmiin - "mainostaukojen" tarkoitus on ajaa mööpelihelvetin kilpailijat konkurssiin ja lisätä suuryrityksen voittoja. Mööpeliliikkeen mainonta TV2:ssa todistaa ruotsalaisen rahavallan vaikutusta Suomen puolueisiin.
EU kielsi TV-uutisten piilomainonnan vuonna 2006, kuten teksti-tv-kuva kertoo.



Itä-Suomen uutisten salakieli
Pekka Hallberg 30.5.2008 30.5.2008 Itä-Suomen uutiset, uutistenlukija Seppo Tikkanen harhauttaa katsojia alkuotsikossaan "uusi tuomarikoulutus tehostaa hallintolain käyttöä". Kyse on kielilaista ja tuomarien kielikoulutuksesta, tuomarien ruotsin kielen kursseista, jotka jutun mukaan kestävät 2 vuotta. TV2:n Itä-Suomen uutiset käyttää salakieltä, jota ymmärtävät vain poliittinen eliitti ja asiaan perehtyneet - katsojien valtava enemmistö ei tajua jutun juonesta mitään.

Sen enempää Tikkanen kuin jutun toimittaja Jukka Eskanen eivät viittaa kielikoulutukseen tai ruotsiin mitenkään! Tikkasen lause "samanlaiset oikeuskäytännöt ympäri maan" tarkoittaa ruotsin kielen osaamista koko maassa. Eskanen haastatteli Pekka Hallbergiä sekä Veijo Tarukannelta.
Haastateltu Hallberg on KHOn presidentti sekä kielilakikomitean (1999-2003) puheenjohtaja. Hän tarkoittanee tuomarin "vastaanottokyvyllä" tämän ruotsin kielen taitoa. Kielilailla poliitikkomme ruotsalaisten käskystä päättivät kiristää ruotsin kielen taitovaatimuksia.
Poliitikkojen hallitsemat tiedotusvälineet (YLE sekä eri puoluelehdet, myös sitoutumattomat sanomalehdet) sekä ruotsalaisten omistamat (MTV3) ja ruotsalaismielisten (HS, Sanoma-konserni ja Nelonen) hallitsemat tiedotusvälineet sensuroivat kielilakia. Kuten myös TV2:n alueuutiset.

Seppo Tikkanen 30.5.2008 6.2.2008 Tohmajärven aloitteen ruotsin b-kielen aseman korvaamisesta venäjällä OPM "tyrmäsi" uutistenlukija Seppo Tikkasen sanoin. Seppo Tikkanen on Itä-Suomen uutisten poliittinen toimittaja. Tikkanen ei maininnut kielilaista, Ruotsin valtion ja rahavallan painostuksesta tai lahjotuista poliitikoistamme mitään. Myöhemmin hän tosin luki uutisen Itä-Suomen koulujen kielikokeilun puolesta.

Uutisissa on sinne kuulumattomia mainoksia ja poliitikkojen vaalimainontaa ja toisaalta uutisista puuttuvat eliitin sensuroimat aiheet.

Itä-Suomen uutiset on kuitenkin joskus isänmaallinen: se kertoi 14.2.2011 että itäisen suurvallan kansalaiset ostavat maata puolustusvoimien tukikohtien liepeiltä, kuten Karjalan lennoston läheltä. Ulkomaalaisten rajoittamattoman maanosto-oikeuden sääti sama pääministeri, joka median sensuurin avulla kiristi kielilakia, auttoi itänaapuria Itämeren kaasuputkiasiassa ja kaikin tavoin ajaa länsinaapurin etua. Ja johtaa ruotsalaiskampanjaa, josta media ei kerro mitään. Hän käyttää häikäilemättä hyväkseen tiedotusvälineitten sensuuria.


Itä-Suomen lehdistö

Itä-Suomen lehdistössä vallitsee kova sensuuri: 1999-2003 alueen lehdet eivät maininneet valmisteltavasta kielilaista mitään. Myös Savon Sanomat sensuroi kielilakia, minkä tarkka lukija havaitsi ja lopetti lehden tilauksen. Vuonna 2008 Savon Sanomien päätoimittaja palkittiin jollain mitalilla, varmaankin palkintona kielilain sensuurista. Noihin aikoihin palkittuja yhdistää kielilain salainen edistäminen.
Sanomalehti Karjalaisen sensuroidessa kielilakia sen toimittaja hyökkäsi röyhkeästi Suomalaisuuden Liittoa vastaan. Pakkoruotsia kannattavan Karjalaisen takapiru löytyy Tukholmasta.

Itä-Suomen Uutisten tuottaja Johanna Raatikainen 7.8.2008 Ihmetellä voi Ruotsin konsulaattia Joensuussa, jolla lienee imperialistisia ulottuvuuksia samaan tapaan kuin Venäjän konsulaatilla Ahvenanmaalla. Eräänlainen oman vaikutusvallan rajapyykki. Ruotsin konsulaatti vaikuttaa varmasti Itä-Suomen lehdistön kirjoitteluun ja kirjoittamatta jättämiseen.

3.10.2010 Vihreän liiton puoluekokous päätti kannattaa yliopisto-opiskelijoiden ruotsin kielen kokeen poistamista. Savonlinnassa ilmestyvä Itä-Savo -lehti ei kertonut tästä mitään, kuten ei ehkä koko kielilaki-pakkoruotsi-aiheesta mitään koskaan. Länsi-Savo -sanomalehti on paikallisen ystäväni mukaan pakkoruotsia tyrkyttävä ja varmasti sensuroi aihetta.

Sensuurin harvinainen poikkeus: tv2:n Itä-Suomen uutisten Sini Ojanperä kertoi 21.10.2010 että mielipidetiedusteluissa enemmistö vaihtaisi pakkoruotsin venäjään - ei kertonut että pakkoruotsin poisto myös ilman toista pakkokieltä saisi kansan enemmistön tuen.

Suomen tiedotusvälineissä ruotsalaisasioitten sensuurista on joskus vähäisiä poikkeuksia eri puolilla maata, mutta Itä-Suomen ja Helsingin tiedotusvälineissä äärimmäisen harvoin. Kova on sensuuri!


Pääsivu   Sanomalehdet   Tiedotusvälineet   PSU   Pohjanmaan uutiset   TV